Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTaşbaşı, Kaanen_US
dc.date.accessioned2023-10-30T17:49:34Z
dc.date.available2023-10-30T17:49:34Z
dc.date.issued2023-10-25
dc.identifier.citationTaşbaşı, K. (2023). Müzik endüstrisinin dijitalleşmesi ve McDonaldlaştırılmış bir platform olarak Spotify. Social Review of Technology and Change, 1(2), 48-70.en_US
dc.identifier.issn2980-1621en_US
dc.identifier.urihttp://belgelik.isikun.edu.tr/xmlui/handle/iubelgelik/5778
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/srtc/issue/80533/1338398
dc.description.abstractYaklaşık 200 yıllık bir arkaplana sahip olan müziğin endüstrileşme sürecinde, müzik bir meta haline gelirken, dijital teknolojinin ortaya çıkmasıyla süreç bir başka boyut kazanmıştır. Müzik endüstrisinin dinamikleri ve teknolojinin değişimiyle birlikte müzik dinleme pratikleri, günümüzde yoğun olarak, ücretli veya ücretsiz şekilde içerik sunan, streaming’e (akışa) dayalı platformlar üzerinden gerçekleşmektedir. Bunların en bilinen ve yaygın kullanılanlarından biri Spotify’dır. Merkezi bir üretim mantığına dayalı Spotify, üretim ve tüketim süreçlerini bürokratikleştirilmiş bir mekanizma içinde şekillendirmektedir. Bu çalışmada, Spotify, George Ritzer’in McDonaldlaştırma tezi çerçevesinde incelenmiştir. Ritzer, McDonaldlaştırma kavramsallaştırmasını verimlilik, hesaplanabilirlik, öngörülebilirlik ve denetim boyutlarına dayanarak kurar. Bu boyutların her birinin Spotify’da karşılığının olup olmadığının tartışıldığı çalışmada, Spotify’ın McDonaldlaştırılmış bir sistem olduğu sonucuna ulaşılmıştır. McDonaldlaşmanın boyutlarının hemen her biri, Spotify’da birbirinin içine geçen bir yapıdadır. Spotify’ın, müzik endüstrisinin gelir krizlerinin aşılmasında bir işlev üstlendiği, endüstrinin merkezileşmiş üretim yapısının daha da yoğunlaşmasına yol açtığı görülmüştür. Bu merkezi rolüyle de müziğin üretim ve tüketim süreçleri ile müzikal ürünlerin yapısını derinden etkileyen bir işleve sahip olduğu anlaşılmaktadır.en_US
dc.description.abstractWhile the industrialization of music has a 200-year history of turning music into a commodity, the process has taken on a new dimension with the advent of digital technology. With the changing dynamics of the music industry and technological advancements, music listening practices are now primarily realized through streaming services that provide paid or free content. Spotify is one of the most well-known and widely used of these. Spotify shapes production and consumption processes using a bureaucratic structure based on a centralized production logic. This research looks at how Spotify fits within George Ritzer's McDonaldization theory. McDonaldization, according to Ritzer, has four dimensions: efficiency, calculability, predictability, and control. The study investigates whether Spotify meets each of these criteria and determines that it does. In Spotify, the factors of McDonaldization are interrelated. While Spotify has aided in the resolution of the music industry's income crisis, it has also contributed to the deepening of the industry's centralized production system. It is known that as a central agent, it has a function that profoundly influences the processes of music production and consumption, as well as the structure of musical products.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherIşık Üniversitesi Yayınlarıen_US
dc.relation.ispartofSocial Review of Technology and Changeen_US
dc.relation.ispartofSRTCen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectMüzik endüstrisien_US
dc.subjectDijital müziken_US
dc.subjectMcDonaldlaştırmaen_US
dc.subjectSpotifyen_US
dc.subjectMüzik sosyolojisien_US
dc.subjectMusic industryen_US
dc.subjectDigital musicen_US
dc.subjectMcDonaldizationen_US
dc.subjectSpotifyen_US
dc.subjectMusic sociologyen_US
dc.titleMüzik endüstrisinin dijitalleşmesi ve McDonaldlaştırılmış bir platform olarak Spotifyen_US
dc.title.alternativeDigitalization of the music industry and Spotify as a McDonaldized platformen_US
dc.typeArticleen_US
dc.description.versionPublisher's Versionen_US
dc.identifier.volume1
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage48
dc.identifier.endpage70
dc.peerreviewedYesen_US
dc.publicationstatusPublisheden_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess